عنوان: بر امیر مومنان علی (ع) چه گذشت؟
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000 نسخه
نویسنده: سید محمد حسن موسوی کاشانی
ناشر: مؤلف
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1370
تعداد صفحات: 320 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، به زندگی حضرت علی(ع)، از زمان پایانی عمر پیامبر تا امامت حضرت و بعد از ‌آن پرداخته که نویسنده، محور اصلی بحث را شرح مقطعی از زندگی سیاسی حضرت قرار داده است. این کتاب در ده بخش تقسیم شده است:
در این بخش، علت نشستن و قیام نکردن حضرت، سفارش‌های پیامبر نسبت به حضرت علی(ع) و رحلت پیامبر و به خلافت رسیدن ابوبکر بیان شده است.
در این بخش، آغاز خلافت ابوبکر و داستان فدک، مصیبت‌هایی که بر حضرت وارد شد، سکوت حضرت و توطئه دشمنان بر ضد حضرت و پایان عمر ابوبکر آمده است.
به خلافت رسیدن عمر و انجام دادن کارهایی زشت، از قبیل تغییر قوانین اسلام، آتش‌زدن احادیث، ورود فاسدان به حکومت مانند معاویه، راندن بنی‌هاشم به وسیله عمر، وصیت عمر و پایان عمرش.
آغاز حکومت ظالمانه عثمان تا قتل او و ماجراهایی که در این بین پیش آمد و قرار گرفتن پست‌های کلیدی در دست بنی‌امیه.
آغاز خلافت حضرت و بررسی موقعیت در آن هنگام و اساس کار حضرت و در نتیجه، شروع فتنه دشمنان و روی دادن جنگ جمل و واقعه‌هایی که به دنبال آن پیش آمد.
بخش هفتم و هشتم: ماجرای جنگ‌های صفین و نهروان.
جهاد با معاویه، الطاف حضرت به ابن ملجم و جریان شهادت و وصیت‌های حضرت.
بخش دهم: معرفی حضرت، در قالب‌های سیاست‌مدار، مظلوم و... .
تذکر: نویسنده از آیه‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه در جای خود استفاده کرده است. مطالب این کتاب روان و ساده است. از منابع خوبی استفاده کرده، ولی در آخر، فهرست منابع ذکر نکرده است. فهرست مطالب این کتاب منظم نیست و مقدمه خوبی هم ندارد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir